Saturday, August 28, 2010

try n error~~wedges


2 hari berturut-turut (kamis n jumaat) aku wat wedges..tp resepi lain2.. hehe..nk tgk yg mana 1 lg sedap, letak telur putih ke tak letak lg sodap..
credit to shalin sbb share resepi wedges..tp aku dh edit2 ckit resepi dia lps aku refer kt myresepi.
  • 1st day buat, aku try resepi shalin+myresepi ny..letak telur putih+black paper, alhamdullilah jd. ala2 kfc..perasan plak...hehe
  • 2nd day plak, aku try tak taruk telur putih..just bancuh tepung dgn air je, ok gk.. tp pengkiritik tetap aku ckp, yg 1st day ny lg sedap...
neh resepi wedges yg telah diedit2 oleh aku, sapa nk try leh lh..senang ja..
bahan-bahan (unt 2org)
  1. 2-3 biji kentang
  2. tepung serbaguna
  3. telur putih (sebiji)
  4. serbuk lada hitam
  5. rempah kari daging
  6. garam
cara-cara
  1. Kentang dibuang kulit dan potong bentuk wedges. lepas tu cuci bersih.
  2. Rebus kentang smpai empuk & taruk garam ckit.
  3. Bila kentang dh empuk, angkat & toskan. *jgn smpai empuk sgt,nnti kentang lembik*
  4. Bancuh tepung dgn telur putih. Lps tu, letak serbuk lada hitam, rempah kari dgn garam ckit. Make sure, bancuhan tepung tu tak pekat sgt n tak cair sgt.#kalo pekat, tmbh skit air. Biar smpai boleh salut dgn kentang.
  5. Masukkan kentang dlm bancuhan tepung td, biar dlm setengah jam.
  6. Goreng dengan api perlahan hingga keemasan.
  7. Sedap dimakan bersama Chili Sc dan Thousand Island. Selamat Mencuba.

credit to en Google

p/s: hari ni dapur aku tak berasap~~heeh.bli kat baram ja.tu yg best kalo weekend..dpt berehat~~thanks caiyok..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...